Oferta

Naprawa uszkodzonych panewek (półpanewek) w głowicach jest procesem złożonym, wymagającym doświadczenia i specjalistycznych obrabiarek. W silnikach wysokoprężnych Diesla, częstym miejscem nieszczelności płaszcza wodnego są obsady wtryskiwaczy, które ulegają bądź skorodowaniu (jeśli są ze stali) bądź ulegają rozszczelnieniu w innych miejscach. W takich przypadkach należy wymienić je na nowe?
Objawami niedomagania głowicy są: nierównomierna praca silnika, brak ciśnienia sprężania w jednym lub kilku cylindrach, ślady wody na świecach żarowych lub na styku głowicy i kadłuba jak również w oleju. Pęknięcia między gniazdami, bądź pęknięcia forkomór, sięgające płynu chłodniczego, objawiają się pojawieniem pęcherzyków w naczyniu wyrównawczym płynu chłodniczego (lub chłodnicy) po uruchomieniu silnika. Takie same objawy występują przy pękniętej tulei cylindra.

Naprawa uszkodzonej panewki w silniku

Szlifowanie wałów korbowych i cylindrów

W uproszczeniu silnik spalinowy zbudowany jest z żeliwnego kadłuba, głowicy, karteru, miski olejowej i osprzętu. Niekiedy kadłuby silników i bloki wykonane są w całości z stopu aluminium (durali) – np niektóre modele silników Porsche. Obniża to znacznie wagę silnika a tym samym samochodu.Kadłub wiąże wszystkie elementy nadaje zwartość, sztywność. Składa się on z dwóch członów: bloku cylindrów (górna część kadłuba) i skrzyni korbowej . Od dołu skrzynię korbową zamyka karter do którego przykręcona jest poprzez uszczelkę miska olejowa. W bloku cylindrów znajdują się wymienne tuleje (suche i mokre) i płaszcz wodny okalający cylindry. Płaszcz wodny ograniczony jest od góry płytą kadłuba, która poprzez uszczelkę styka się z głowicą. W skrzyni korbowej mieści się wał korbowy z ułożyskowaniem, który w połączeniu z korbowodami i tłokami poruszającymi się w cylindrach stanowi układ korbowo-tłokowy, umożliwiający zamianę ruchów posuwisto-zwrotnych na ruch obrotowy wału korbowego, a ten poprzez układ napędowy przenoszony jest na koła pojazdu. Współpracujące ze sobą elementy kadłuba, a więc: gładzie cylindrów, tłoki z pierścieniami, korbowody z tulejkami i sworzniami, wał korbowy z panewkami czopów głównych i korbowodowych ulegają w trakcie eksploatacji pojazdu naturalnemu zużyciu. Niewłaściwa eksploatacja silnika w sposób wydatny przyśpiesza ten proces zużycia. Dzielona budowa silnika umożliwia dostęp do wszystkich jego części, a w przypadku ich zużycia naprawę tych części, co przywraca pierwotną sprawność silnika, Z chwilą pojawiania się typowych objawów niedomagania kadłuba należy oddać blok do wyspecjalizowanego zakładu, który wymieni tuleje cylindrów na nowe, lub zaproponuje inne skuteczne rozwiązanie tego problemu np szlifowanie cylindrów bloku i wymianę zużytych tłoków na nadwymiarowe tłoki nowe. Naprawy takie z dużym powodzeniem realizowane są w firmie AUTO-REGE Poryccy. Zużycie czopów głównych i czopów korbowodowych wału korbowego to kolejna bardzo częsta przyczyna dyskwalifikująca pracę silnika. Można ją usunąć przez szlifowanie czopów zmniejszając ich średnicę, dobierając równocześnie odpowiednio grubsze panewki. Czynność tę można powtarzać parokrotnie dobierając za każdym razem coraz to grubsze panewki, przy czym liczbę tak zwanych szlifów wału określa producent silnika. Szlifowanie wałów korbowych i dobór panewek na czopy główne i czopy korbowodowe, podobnie jak szlifowanie bloków cylindrów i dobór tłoków to specjalność naszej firmy AUTO-REGE Poryccy. Częścią łączącą wał korbowy z tłokiem jest korbowód. Korbowód główką (w której znajduje się tulejka z brązu) łączy się za pośrednictwem sworznia z tłokiem z jednej strony, a tak zwana stopą (łbem) łączy się on z czopem wykorbienia wału korbowego z drugiej strony. Regeneracja korbowodów polega na wymianie tulejki korbowodowej w główce, obróbce mechanicznej dzielonej stopy i tak zwanemu wykontowaniu korbowodu. Wszystkie te naprawy wykonujemy w naszym zakładzie AUTO-REGE Poryccy.

Szlifowanie cylindrów na obrabiarce CNC Auto-Rege Wrocław
Szlifowanie wału korbowego na obrabiarce numerycznej Auto-Rege za Wrocławiem

Spawanie głowic

Istnieje cały szereg uszkodzeń głowic powstałych najczęściej w wyniku niewłaściwej eksploatacji silnika, które można usunąć tylko poprzez ich spawanie. Dotyczy to zarówno głowic aluminiowych (duralowych) jak i żeliwnych oraz kadłubów silnika. Spawanie głowic (szczególnie żeliwnych) jest procesem skomplikowanym wymagającym wiedzy i wieloletniej praktyki, profesjonalizmu i zaplecza technicznego. Perfekcję wykonania tych technik osiągnęliśmy w naszym zakładzie AUTO-REGE Poryccy. Płyn chłodniczy wydostaje się poprzez pęknięcia płaszcza wodnego głowicy, przy czym pęknięcia te najczęściej występują między gniazdami ssącymi a gniazdami wydechowymi, między gniazdami wstępnego spalania (forkomorami ) a gniazdami ssącymi bądź gniazdami wydechowymi. Często pęknięciu a nawet wypaleniu ulegają gniazda forkomór. Powierzchnie czołowe głowic (głównie duralowych) stykające się poprzez uszczelkę z blokiem silnika ulegają miejscowym procesom korozji, które powodują niekiedy głębokie wżery i ubytki w materiale głowicy. Te i inne pęknięcia mogą być naprawione poprzez spawanie, które poprzedzone być musi przygotowaniem detalu do spawania a po jego spawaniu obróbką mechaniczną.

Szlifowanie głowicy
Spawanie głowicy

Usługi dla ludności

Poza opisanym wyspecjalizowanym spawaniem głowic, kadłubów silników, skrzyni biegów, felg samochodowych, wsporników, kolektorów żeliwnych i innych części samochodowych, zakład nasz świadczy usługi spawalnicze w poszerzonym zakresie:

  • Detale aluminiowe, stalowe, ( również ze stali nierdzewnej), żeliwne oraz części maszyn
  • Konstrukcje stalowe i aluminowe
  • Możemy wykonać określone detale w sposób seryjny
  • Obecnie poszerzyliśmy naszą ofertę o wykonawstwo balustrad ze stali czarnej i nierdzewnej, schodów na konstrukcji metalowej oraz ogrodzeń
Usługi Auto-Rege